~Selamat Datang~


Hanya insan Biasa.

15 November 2010

Al-Kafirin Wal-Munafiqin




Alhamdulillah setelah beberapa lamanya tidak menulis,terasa ingin berkongsi sedikit peringatan yang sungguh penting dan bermakna pada semua umat muslimin. Saya ingin membawakan sedikit cerita tentang golongan kafir dan munafiq yang sangat dicemuh dan dibenci oleh Allah.

Golongan kafir dan munafiq banyak Allah ceritakan di dalam Al-Qur'an yang dimana salah satu sifat mereka adalah mereka tidak ingin mendengar peringatan atau tazkirah atau kuliah di mana-mana kerana mereka sungguh benci dengan peringatan. Seperti yang Allah catatkan dalam Al-qur'an:

"Sesungguhnya orang-orang kafir sama saja bagi mereka,
engkau(Muhammad) beri peringatan atau tidak engkau beri peringatan,
mereka tidak akan beriman." (Al-Baqarah:6)

Sama-sama kita renungkan sifat orang kafir yang tidak ingin langsung mendengar peringatan yang mengingatkannya pada hari akhirat. Mereka, Allah tutupkan penglihatannya dan pendengarannya yang dimana tidak bermakna Allah merosakkan pendengaran serta penglihatannya, tetapi Allah tutup pendengaran batinnya dan penglihatan hatinya agar di akhirat nanti mereka tidak mempersoalkan tentangnya. "Dulu aku di dunia telingaku pekak dan mataku buta membuatkanku tidak dapat mendengar(peringatan) dan tidak dapat melihat(ciptaan Allah)"

Jadi kepada mereka Allah akan kurniakan azab yang sangat pedih di akhirat nanti. Golongan munafiq pula mereka pura-pura beriman kepada Allah. Firman Allah:

"Sesungguhnya orang munafik itu hendak menipu Allah,tetapi Allah-lah
yang menipu mereka. Apabila mereka berdiri untuk solat, mereka lakukan dengan malas. Mereka bermaksud riya'(ingin dipuji) di hadapan manusia. Dan mereka tidak
mengingat kecuali sedikit sekali." (An-Nisa':142)

Mereka hanya beramal semata-mata inginkan pandangan orang dan bukan ingin pandangan mulia dari Allah. Mereka(munafiq) berada di tingkatan paling bawah di dalam neraka. Naudzubillahi min zalik. Kita mohon dijauhkan dari menjadi golongan munafiqin yang akan disiksa teruk oleh Allah di akhirat nanti.

Sama-sama kita berdoa agar tidak tergolong dari mana-mana golongan di atas. "Allahumma ja'alna minassolihin waja'alna minassodiqin waja'lna minazzakirin wala taj'alna minal munafiqina wal kafirin." Ameen ya rabbal alamin..

No comments:

Post a Comment